2009. január 15., csütörtök Országos közéleti lap V. évfolyam, 4-5. (677-678.) szám
CímlapHírekMagunkrólLinkekHirdetésArchívum Főszerkesztő
Med+Info
Kávéval a szájrák ellen

A kávéivás csökkenti a száj-üregi és a torokrák kialakulásának kockázatát a japán lakosok körében.

A Tohoku Egyetem munkatársa és csoportja egy 38 000 résztvevőre kiterjesztett, a japán népesség adatait tartalmazó tanulmányt elemzett, amely az egészségügyi állapot mellett az életvitelre, étkezésre vonatkozó információkat is tartalmaz. A 40 és 64 év közötti résztvevők körében a követéses vizsgálat tizenhárom éve alatt 157 esetben alakult ki a száj, a garat vagy a nyelőcső rákja.

Azoknál az embereknél, akik naponta legalább egy csésze kávét ittak, feleakkora esély volt ezeknek a ráktípusoknak a kialakulására. A kutatók megjegyzik, hogy elemzésük szerint a kockázat csökkenése még azokra is kiterjedt, akik egyébként az erőteljesebben veszélyeztetett csoportokba, a nagyivók vagy a dohányosok közé tartoztak. A kutatás során a tudósokat is meglepte a kávézás ilyen jellegű hatása. "Bár az alkoholfogyasztás és a cigarettázás megszüntetése a jelenleg ismert legjobb módszer e ráktípusok kialakulásának csökkentésére, a kávé védőtényező lehet mind a kis, mind a nagy kockázatú lakossági csoportokban" – összegzik a kutatók.

Rossz gyerekből beteges felnőtt?

Az iskolában rosszul viselkedő gyerekek nagyobb valószínűséggel válnak lelki betegséggel, társadalmi problémákkal küzdő felnőttekké.

Ez derült ki egy negyven évet átfogó brit kutatás elemzéséből. Az Alberta Egyetem tudósai a British Medical Journal című folyóiratban közölték eredményeiket.

Az ötvenes-hatvanas évek fordulóján a brit tanárok országos felmérést készítettek, amely az 1946-ban született, s már éppen kamaszodó diákok magatartását értékelte. Összesen 3500 tanuló került be a kutatásba, akik életét negyvenes-ötvenes éveikig követték nyomon. Akikről tanáraik évtizedekkel korábban azt jegyezték fel, hogy magatartási zavaraik vannak, azokról kiderült, hogy nagyobb arányban hagyták el az iskolát mindennemű képzettség megszerzése nélkül, és egy csomó felnőttkori probléma – például szorongás, elrontott kapcsolatok, kamaszkori terhesség és pénzügyi gondok – jelentkezett náluk.

Megfázáskor segít a tyúkhúsleves

A forró tyúkhúslevest már évszázadok óta használják a felső légutak megbetegedése esetén bevált háziszerként. A Nebraskai Egyetem tudósai egy tanulmányukban most tudományosan is bebizonyították, hogy valóban segít. Vírusos fertőzés esetén, így megfázásos betegségeknél is nagy mennyiségű fehér vértestecske, úgynevezett neutrophil szaporodik el a szervezetben. Ezeknek a nyálkahártya-gyulladását és megduzzadását kiváltó neutrophiloknak a mozgását blokkolja a leves.

Minden jog fenntartva © 2009 Kárpáti Igaz Szó