|
Med+Info
A memória-vitamin
A húsban, a halban és a tejben található B12-vitamin idős korban segít megelőzni az emlékezetvesztést, olvasható a Neurology című folyóiratban.
A kutatások szerint öt ember közül kettőnek B-vitamin-hiánya van. Az idősek körében ez még gyakoribb. A vizsgált önkéntesek életkora 6187 év volt. B12-vitamin-szintjük szerint három csoportba sorolták őket, és megállapították, hogy a B12-szint mindenkinél a hiányállapot szintje felett volt. Mégis, ebben a csoportban az ötéves periódus végére több vizsgált személynél agyzsugorodást tapasztaltak, ami kapcsolatban áll az időskori elbutulás emelkedett kockázatával.
A kutatók most egy újabb programot kívánnak indítani, hogy megtudják, az időseknek adott B-vitaminnal lassítható-e ez a folyamat. Az agyzsugorodás ütemét, legalábbis részben, befolyásolhatja az, hogy mit eszünk mondja David Smith professzor, az időskori memóriát kutató projekt vezetője. A hús, a hal és a tej fogyasztásával a szervezetbe jutó B12-vitamin védi az agyat. Különösen gazdag vitaminforrás a máj és a kagyló. Az elbutulás kockázata csökkentésének legjobb módja az aktív életvitel, a kiegyensúlyozott étrend, a dohányzás kerülése és a vérnyomás, valamint a koleszterinszint rendszeres ellenőrzése.
Az anyagi gondok ártanak az egészségnek
A rossz anyagi helyzet nemcsak a pénztárcának, hanem a szervezetnek is árt.
Anyagi gondjaik miatt az emberek elsősorban kevesebb gyümölcsöt és zöldséget fogyasztanak, és nem vesznek bérletet az edzőterembe. Egyes kutatók szerint ilyenkor ráadásul megnő az alkoholfogyasztás is. A brit Vérnyomás Társaság kampánya alatt ingyen végeznek méréseket. A rossz táplálkozás és a mozgásszegény életmód következtében kialakult és kezeletlen hipertónia növeli a szívroham és a stroke kockázatát.
A brit Szív Alapítvány szóvivője szerint lehetséges egészségesen élni, és még takarékoskodni is: ha valakinek nem telik edzőteremre, gyalogoljon. Ha napirendünkbe sétát iktatunk, az egészséges, ráadásul ingyen van, sőt a stressz levezetésére is jó. A konzerv zöldség és gyümölcs pedig éppen olyan egészséges a szív szempontjából, mint a friss. Ha leszokunk a dohányzásról és mértékkel fogyasztunk alkoholt, az egyszerre kíméli a pénztárcánkat és a szívünket is.
Összeférhetetlen vesék
Veseátültetéskor 611 százalékkal gyakoribb a kilökődés, ha nő kapja egy férfi szervét tették közzé svájci orvosok közel 200 ezer beteg adatait áttekintve.
Az új szerv működészavara az első évben jelentkezett leggyakrabban. A nagyobb férfivese jobb hatásfokú egy nő szervezetében, ám a kilökődés kisebb kockázata miatt a nők az azonos nemű donortól kapott szervvel jobban járnak véli a kutatás vezetője.
|