|
Med+Info
Az ikrek kevésbé termékenyek
Kisebb eséllyel vállalkoznak gyermekszülésre azok a nők, akiknek fiú ikertestvérük van.
Ez vélhetően az anyaméhben töltött kilenc hónap során őket ért férfihormon, a tesztoszteron hatása miatt van, tették közzé finn kutatók. Közel kétszáz évre visszatekintő adatelemzéseik szerint az ilyen nők 15 százalékkal kisebb eséllyel kötnek házasságot, és az átlagoshoz képest 25 százalékkal kevesebb gyermeknek adnak életet.
Betegségként kezelik a kiégés-szindrómát
A totális kimerültség jellemzi a burnout, magyarul a kiégés-szindrómát, amelyet Németországban most hivatalosan is betegségnek ismertek el.
Ez nemcsak a menedzserek betegsége, gyakorlatilag minden hatodik német szenved tőle írja a Die Welt című lap. A szindróma tünetei a folyamatos érzelmi megterhelés, stressz nyomán fellépő fizikai, érzelmi és mentális kimerülés. Ez a reménytelenség érzésével, a célok és ideálok elvesztésével jár, és a saját személyre, munkára, illetve másokra vonatkozó negatív hozzáállás jellemzi.
Németországban már bírósági ítélet is született arról, hogy a kiégés-szindróma munkaképtelenséget okoz, ezért a biztosítóknak ilyen esetben fizetniük kell. Ugyanakkor nehéz egy esetből szabályt alkotni, mert a szindróma nehezen ítélhető meg objektíven.
A folyamatot először alvászavar, majd koncentrációs gyengeség, fáradtság és korlátozott teljesítőképesség jellemzi. Ha semmilyen lépés nem történik ellene, akkor rosszabbodik a helyzet, a beteg elhanyagolja a szociális és társasági kapcsolatokat. Az öngyilkosság gondolata foglalkoztatja mondja Joachim Bauer professzor, a freiburgi egyetemi klinika egyik vezetője.
Paradicsommal a rák ellen?
Az Egyesült Államok Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hivatala (FDA) nem zárja ki annak lehetőségét, hogy a paradicsomnak van rákellenes hatása, de a bizonyítékokat nem tartja eléggé meggyőzőnek.
Az FDA 145 vizsgálatot vetett alá igen alapos elemzésnek, és megállapította, hogy nincs tudományos bizonyíték a likopin rákellenes hatására, és csak némi előnyös hatást észleltek a paradicsom esetében.
A likopin és a rák kapcsolatát elemző, 81 megfigyelésen alapuló vizsgálat egyike sem felelt meg a tudományosság kritériumainak, mondják a kutatók. A paradicsommal kapcsolatos 64 vizsgálat közül, mindössze 25-öt utasítottak el azonnal. A többiben találtak bizonyos fokú utalást arra, hogy a paradicsom esetleg csökkentheti a prosztata-, a gyomor-, a petefészek- és a hasnyálmirigyrák előfordulását.
|