2006. április 6., csütörtök Országos közéleti lap II. évfolyam, 50-51. (112-113.) szám
Hirdessen Ukrajna egyetlen országos magyar lapjában
CímlapHírekMagunkrólLinkekHirdetésArchívum Főszerkesztő
Med+Info
Nem krónikus a játékszenvedély

Az eddigi hiedelemmel szemben a játékszenvedély nem krónikus betegség – sokszor külső segítség nélkül is képesek a páciensek megszabadulni tőle.

A fentebbi következtetésre Wandie Slucky, a Missouri Állami Egyetem kutatója jutott, miután tanulmányozta az egykori játékfüggők körében végzett két közvélemény-kutatás eredményeit.

A megkérdezetteknek, mint kiderült, csupán a 7–12%-a fordult orvoshoz káros szenvedélye leküzdése érdekében. A játékosok 30 százaléka viszont önállóan gyűrte le mániáját. A célszemélyek 36–39%-a azt vallotta, már öt éve nem érez késztetést függőségének egykori tárgya iránt.

A dohányzás mutációt okozhat

Első ízben sikerült kísérletekkel is bizonyítani annak tényét, hogy a dohányzás nem csupán a légutak és a véredények sejtjeit károsítja, hanem genetikai elváltozásokat is előidéz bennük.

A Bostoni Egyetem kutatóinak sejtése 75 ember vizsgálata alapján igazolódott be. 23 még soha rá nem gyújtó, 34 aktív és 18 egykori dohányost megvizsgálva, a cigarettázók szervezetében olyan genetikai elváltozásokat észleltek, melyeket a többiekében nem.

Bár ezen elváltozások következményeit eddig még nem kutatták, a szakemberek gyakorlatilag biztosak benne, hogy éppen ezek a felelősek a későbbi rosszindulatú sejtburjánzásért.

"Gondoltuk, hogy a tüdőrák kialakulásában valamilyen szinten a géneknek is szerepük van, de feltételezésünk most vált számunkra egyértelművé. Már érthető, hogyan alakulhat ki rákos daganat a tüdőben még évekkel azután is, hogy valaki abbahagyta a dohányzást. Hisz a génhiba azután is hallat magáról, miután a kiváltó ok megszűnt" – mondják a tudósok.

Kóla helyett sör?

Egy sörterápiával gyógyító belga szervezet azt ajánlotta, a gyerekek körében közkedvelt édes üdítőket fel kellene váltani a könnyű sörökkel.

A Louvian Beer Therapists szervezet sajtótitkárának indoklása szerint a sör sokkal egészségesebb, mint a magas cukortartalmú üdítők többsége.

Igaz ugyan, hogy az elmúlt 20 év kísérletei alátámasztják a fentebbieket – brit tudósok szerint napi egy pohár sör megvédi a csontozatot, megelőzi az infarktust, az agyvérzést, a cukorbetegség kialakulását és még jókedvre is derít –, a belga hatóságok mégis nemet mondtak a javaslatra. Belgiumban jelenleg hivatalosan a 16 évnél idősebbek sört és bort, a 18 év felettiek tömény italt is kaphatnak az üzletekben.

Minden jog fenntartva © 2006 Kárpáti Igaz Szó